Obsah
Světlomety automobilu jsou nejdůležitějším bezpečnostním systémem vašeho vozu, protože vám umožňují být viděn, být viděn a dávají ostatním řidičům jasný signál o vašich záměrech.
Technologie automobilových světel v posledních letech značně pokročila, stačí si vzpomenout na složité světlomety, které deaktivují jednotlivé LED diody, aby neoslňovaly ostatní řidiče, nebo na stále zapnutá denní světla.
Pro nás je důležité poznamenat, že technologie žárovek se také posunula kupředu a tradiční halogenové žárovky byly vyřazeny a nyní jsou nahrazeny žárovkami HID (výboj vysoké intenzity) a xenonovými žárovkami. Pojďme se tedy podívat trochu hlouběji na světla ve vašem autě (od parkovacích světel po zadní světla) a na žárovky, které budete muset vyměnit při běžné údržbě nebo které si budete muset vyžádat v důvěryhodném obchodě s autodíly.
Typ světel: od bočních světel po zadní světla automobilu
Co jsou to boční světla na autě?
Boční obrysová světla lze použít při mírně snížené viditelnosti, ale ne natolik, aby byla nutná potkávací světla. V posledních letech jsou v nových vozech nahrazována světly pro denní svícení (DRL), která se rozsvítí hned po zapnutí vozidla a zhasnou až po aktivaci potkávacích světel (nebo někdy po zapnutí směrových světel).
Co jsou potkávací světlomety?
Potkávací světlomety, známé také jako dálková světla, by se měly používat v případě, že je zhoršená viditelnost v důsledku rostoucí tmy nebo nepříznivých povětrnostních podmínek, jako je déšť, mlha nebo sníh. Od dálkových světel se velmi liší.
Dálková světla jsou nejjasnější světla před vozidlem a měla by se používat pouze při zhoršené viditelnosti a v případě, že před vámi nejsou žádná jiná vozidla nebo se k vám neblíží. Dálková světla by se však neměla používat za husté mlhy nebo hustého sněžení, protože světlo se od řidiče pouze odráží, a tím se snižuje schopnost vidět dopředu, místo aby se zvyšovala. V takovém případě je třeba použít mlhová světla.
Některá, ale ne všechna vozidla mají dvě přední mlhová světla, která jsou navržena tak, aby vyzařovala široký paprsek světla, který osvětluje okraje vozovky nejblíže k přední části vozidla. Díky tomu je v husté mlze lépe vidět chodník. V moderních vozidlech se někdy používají k napodobení účinku směrových (nebo odbočovacích) světlometů, takže při otáčení volantem se rozsvítí mlhové světlo pro danou stranu vozidla a osvětluje silnici ve směru, kterým odbočujete.
Dále jsou to směrovky: v přední části vozu jsou dvě oranžové směrovky (nazývané také blikače), na každé straně jedna; blikají, aby ostatní vozidla věděla, že se chystáte odbočit.
Jaká světla jsou vzadu v autě?
V zadní části vozidla jsou jasně červená zadní světla, která se rozsvítí po zapnutí světlometů nebo obrysových světel/DRL. Běžně je označujeme jako zadní světla vozu. Brzdová světla mají stejnou červenou barvu jako zadní světla, ale jsou mnohem jasnější a rozsvítí se pouze při sešlápnutí brzdového pedálu. Většina vozů má také třetí brzdové světlo v horní nebo dolní části zadního okna, které se rozsvítí pouze při sešlápnutí brzdového pedálu. Pokud máte evropský vůz, je pravděpodobně vybaven zadním mlhovým světlem, které vám pomůže vidět v mlze a mrholení, zatímco bílé couvací světlo signalizuje ostatním, že hodláte couvat, a pomáhá vám vidět dozadu.
K dispozici budou také zadní směrová světla, která mohou blikat oranžově nebo být zabudována do zadních světel vozu. Stejně jako u předních světel jsou i v zadních světlech tradiční žárovky nahrazeny technologií LED, která je jasnější, účinnější a spolehlivější.
Ačkoli máme vždy tendenci věnovat větší pozornost tomu, co vidíme (a tedy předním světlům), nesmíme zapomínat, že zadní světla automobilů mají ještě důležitější funkci – ukazují nám a sdělují naše záměry těm, kteří jedou za námi. jízdy, čímž se vyhneme nepříjemným nepříjemnostem a jsme bezpečnější.