Obsah
Chladicí kapalina do auta zajišťuje, že se motor nepřehřívá, a chrání vás před drahými náklady na opravu. Chladicí kapalina chrání motor před extrémně nízkými i vysokými teplotami.
Jak Chladicí Kapalina Funguje?
Motor vašeho vozu je při provozu horký a může se zahřát natolik, že poškodí různé důležité součásti. Chladicí kapalina je zodpovědná za pohlcování tepla z motoru vašeho vozu a jeho cirkulaci zpět do chladiče.
Extrémní mrazy v zimě mohou způsobit zamrznutí nebo dokonce prasknutí bloku motoru. Chladicí kapalina může zabránit jak zamrznutí, tak přehřátí. Věrna svému názvu, chladicí kapalina motoru nebo také známá jako nemrznoucí kapalina nezamrzá, když teploty dosahují pod bod mrazu.
Chladicí kapalina motoru také obsahuje složky, které mohou pomoci zabránit korozi částí motoru vašeho vozu. Existují různé druhy chladicí kapaliny motoru, i když mezi základní složky stále patří voda a propylenglykol nebo etylenglykol.
Chladič vašeho vozu je vybaven nádržkou, ve které se uchovává chladicí kapalina motoru. Z této nádrže proudí chladicí kapalina, která pak cirkuluje blokem motoru a chrání vozidlo před extrémním chladem a teplem.
Chladicí systém funguje v podstatě jako jednoduchá smyčka. Když je vozidlo v provozu, čerpadlo posílá chladicí kapalinu do bloku motoru. Odtud chladicí kapalina proudí do chladiče vašeho vozu, nebo také známého jako výměník tepla, a pak zpět do čerpadla. Při prvním nastartování vozidla, kdy necháte motor zahřát, dojde k obtoku chladicí kapaliny chladičem. Po zahřátí vozidla proudí chladicí kapalina chladičem pomocí ventilu chladicího systému.
Co Tvoří Kvalitní Chladicí Kapalinu Motoru?
Nejúčinnější chladicí kapalina dokáže zabránit přehřátí a zamrznutí motoru vašeho vozu. Může také chránit motor před korozivními prvky a zvýšit jeho výkon. Následující složky tvoří vysoce účinnou chladicí kapalinu pro automobily.
Voda
Většina chladicích kapalin motorů obsahuje přibližně 50 % vody. Nemrznoucí směs neobsahuje vodu. Přidáním malého množství vody do nemrznoucí kapaliny podle pokynů výrobce lze vytvořit chladicí kapalinu. Jsou majitelé vozů, kteří se rozhodnou pro tento postup „udělej si sám“, ale jsou i tací, kteří si místo toho kupují předem namíchané chladicí kapaliny.
Propylenglykol
Existují také chladicí kapaliny pro motory, které nepoužívají etylenglykol, ale propylenglykol. Bylo zjištěno, že propylenglykol je viskóznější, což znamená, že etylenglykol má tendenci k účinnějšímu nebo efektivnějšímu přenosu tepla. Propylenglykol je při požití méně toxický, proto je oblíbenější mezi majiteli vozidel s dětmi a domácími zvířaty.
Etylenglykol
Etylenglykol je hlavní účinnou složkou většiny chladicích kapalin automobilů. Poprvé byl jako složka chladicí kapaliny automobilu použit po první světové válce. Tato chemická látka pomáhá zajistit, aby se kapalina, která cirkuluje v motoru vašeho vozu, neodpařovala při extrémních vedrech a nezamrzala při extrémních mrazech.
Korozní inhibitory
Základem většiny motorových chladicích kapalin je ethylen nebo propylenglykol a voda. K zamezení koroze se však používají různá aditiva, která vytvářejí různé druhy chladicích kapalin. Jednotlivé složky se mohou lišit také podle konkrétní země původu.
Například vozidla vyráběná v Asii používají jako antikorozní činidla v chladicí kapalině motoru fosfáty a karboxyláty. Chladicí kapaliny motorů asijských vozidel nemohou používat křemičitany jako antikorozní činidla. Naproti tomu chladicí kapalina pro evropská vozidla používá kombinaci karboxylátů a křemičitanů v chladicí kapalině motoru, které pomáhají předcházet korozi.
Jeden konkrétní antikorozní prostředek nemusí být nutně lepší než druhý. K řešení různých problémů se používají různé složky. Například automobily asijské výroby měly problémy se špatným přenosem tepla. Výsledkem je, že chladicí kapalina motoru pro vozidla vyrobená v Asii nepoužívá chladicí kapaliny obsahující křemičitany. Místo nich se používají karboxyláty a fosfáty, které plní roli antikorozního prostředku.
Chladicí kapalina motoru v Evropě musela řešit jiný problém. Tvrdá voda, která obsahuje minerály hořčík a vápník, reaguje s inhibitory fosfátů v chladicí kapalině motoru, což vede k tvorbě vodního kamene na motorech vozidel. To znamená, že chladicí kapalina motoru pro evropské automobily neobsahuje fosfáty. Chladicí kapalina vyráběná pro evropská vozidla místo toho používá karboxyláty a křemičitany.
Přestože jednou z běžných složek chladicí kapaliny motoru je nemrznoucí směs, není přítomna vždy. Přísady do chladicí kapaliny lze použít i bez nemrznoucí směsi, aby se zvýšila účinnost přenosu tepla v motoru. Existují také aditiva, která mohou být účinnou volbou při použití čisté vody.
Jaká je Správná Chladicí Kapalina pro Váš Vůz?
Nejlepší a nejvhodnější chladicí kapalina pro vaše vozidlo závisí na samotném vozidle, jeho stáří a místě výroby. Pro výběr správné chladicí kapaliny je třeba znát model, rok výroby a značku vozidla. Použití nesprávného výrobku může vést ke špatnému výkonu, a dokonce k okamžité poruše motoru vašeho vozu. Zde je několik tipů, podle kterých se můžete řídit, abyste si vybrali správně.
1. Zkontrolujte barvu.
Různé barvy chladicí kapaliny jsou spojeny s různou kompatibilitou vozidla. Barva však není vždy přesným ukazatelem správné chladicí kapaliny pro vaše vozidlo. Některé značky jsou určeny pro konkrétní země původu a typy automobilů a barevná škála může být značně nepřehledná. I když lze barvu použít jako vodítko, nezapomeňte se podívat na láhev a zkontrolovat, zda je chladicí kapalina kompatibilní s vaším vozidlem.
2. Zkontrolujte zdroj.
V návodu k obsluze vašeho vozu najdete řadu informací. Dozvíte se, jaký typ chladicí kapaliny je pro vaše vozidlo nejvhodnější. V případě, že nemáte kopii návodu k obsluze, stačí vyhledat potřebné údaje na internetu.
3. Nezapomeňte na vodu.
Při výměně chladicí kapaliny ve vozidle se ujistěte, že je přípravek v lahvi smíchán s vodou. Existují chladicí kapaliny, které můžete nalít přímo do systému vozidla bez jakýchkoli přísad. Na druhou stranu existují přípravky, které se mají míchat s vodou v poměru 50/50.